четвъртък, 26 юни 2008 г.

Viral marketing (Вирусен маркетинг)

Не си го измислям. Натъкнах се на този термин покрай едно много обикновено събитие. Премиера на нов филм.

Преди няколко седмици сред интернет потребителите се разпростани любопитно филмче, качено в Youtube. Заснето от ъгъла на охранителна камера в офис, филмчето показва как един офис обитател разпердушинва целия офис в пристъп на нервна криза.
Интересно беше да намеря коментар по случая в една от руските телевизии. Може да се види тук:



Явно е, че филмчето е предизвикало голям интерес сред интернет обитателите, поради това, че доста от хората са разпознали в собствената си реалност показанато във филма. Това са неудобството на работната обстановка и желанието да пребиеш колегата, който редовно навлиза в твоето лично пространство без никаква причина. Подобни неща се срещат почти във всеки офис. Като се почне от неудобен или липсващ паркинг и се стигне до битката за дистанционното на климатика. Който все пак е бил пощаден от изпитанието да работи в т.н. оупън спейс (open space) обстановка, може да намери филма "Office space" и да види за какво става дума. Филмът е доста стар, което само доказва, че проблемът е стар.

Изненадата идва след една седмица, когато пак по мрежовите канали се разбира, че филмчето е заснето за рекламни цели.
Да - ето това всъщност е пълната версия:



Рекламата е на филма "Wanted", който излиза по българските кина след 27 Юни 2008. Българския превод на заглавието е "Неуловим".
Веднага възниква въпроса, защо трайлъра е на руски език. Режисьорът на филма е руснак - Тимур Бекмамбетов. За справка това е човекът, който засне филмите "Нощна стража" и "Дневна стража", с което направи малка революция в руската кинематография.

Разбира се аз бях много впечатлена от интересният подход към рекламирането на филма. Дадох си сметка, че в този случай рекламата наистина ми е повлияла и аз ще отида да гледам филма със сигурност.
Покрай разглеждането на други свързани със случая изказвания се появи онзи интересен термин, с който започнах.
Английския оригинал е Viral Marketing и дефинира маркетингова техника, която използва интереса и любопитсвото на обикновения човек и добрата му воля да разпространи информацията за рекламирания продукт на свои познати. Повече инфо в: http://en.wikipedia.org/wiki/Viral_marketing.
Руският превод на термина е "Вирусен маркетинг", поради сходството на техниката с разпространението на компютърните вируси (и не само компютърните).
Затова използвам руския вариант, тъй като не намерих как е преведен този термин на български. Не се занимавам с маркетинг все пак :).
Покрай това мое лично откритие се замислих, че доста често съм подложена на подобен тип рекламни послания, даже без да си давам сметка за това.
Като пример мога да посоча подборките със "смешни", "интересни", "красиви" реклами на различни брандинги, които се разпространяват по електронната поща или по месенджерите, като приятно развлечение по време на работния ден. Последното такова, което получих беше ето това: http://samogon.nnm.ru/chto_budet_esli_google_zahvatit_mir
И както се оказва и аз в момента подлагам всеки читател на това писание на вирусен маркетинг.

Заключение: От чисто изследователска гледна точка според мен рекламата на рускоезичната версия на филма "Wanted!" е един прекрасен пример за хубаво направена рекламна кампания. Такава, която е удоволствие да гледаш и която със сигурност е спечелила много желаещи да видят филма.

Няма коментари: