понеделник, 18 февруари 2008 г.

Няколко практични правила за новоизлюпени шофьори

Влача се с 20 км/ч след един учебен автомобил. Съвестен шофьор съм. Главната улица в квартала едвам ни побира, така че съм взела разумното решение да зяпам задника на учебната кола, вместо да се правя на самолет. Зад мен едно такси се нерви, ама и той не смее да ни задмине щот сме двама. Целият квартал е пълен с желаещи да се научат да карат. Само дето като видя как ги учат да карат и ми става жал за тях. Пореден пример как образованието в нашата държава никога няма нищо общо с реалността.
След като редовно ставам свидетел какъв хаос в уличното движението може да предизвика една учебна кола, реших да формулирам няколко правила за каране на автомобил, които да помогнат на бъдещите шофьори да оцеляват в градското движение.

Ляв завой на кръстовище без предимство – задължително се застава на трамвайната линия. Обяснителни бележки за правилото: Така и така всички участници в движението ще те псуват, че даже и ти самият ще си дръпнеш една сочна заради тъпата идея да правиш ляв завой на такова място. Затова по-добре да си на трамвайната линия и ако дойде зад тебе трамвай и започне да дрънчи неистово, все някой от насрещното движение може да се смили да те пусне да завиеш. Иначе трамвая и без това се движи бавно, така че може да изчака следващото зелено. Между другото братовчедка ми си беше направила маршрут до работа и обратно само с десни завои.

--------------------------------------------------------------------------------

Обратен завой се прави малко преди или малко след кръстовище. Аналогично на правилото за ляв завой се разчита на състрадателността на някой шофьор. Докато задръствате движението в двете посоки при това до светофара, все на някой ще му хрумне щастливата мисъл да ви пусне за да не направите по-голяма беля.

--------------------------------------------------------------------------------

Паркирайте на 2-ра линия на платното с включени аварийни светлини. Практиката показва, че няма никакъв смисъл да търсите място за паркиране близо до магазина, който искате да посетите, просто защото няма да намерите такова. А пък обикалането по улицата с 10 км/ч е по-опасно от колкото си мислите. Току виж накой невнимателен състезател ви „подпрял” елегантно отзад. Затова спирате колата по средата на улицата на аварийни, свършвате си работата бързо и изчезвате от там. Това спестява доста време.

--------------------------------------------------------------------------------

Мигачите са за аматьори. Мигачи използват новаците, за да не забравят накъде са тръгнали, респективно на къде инструктурът е казал да завият. След като сте толкова отракан да помните пътя, значи не ви трябват мигачи. Отделен въпрос е, че лесно се бъркат. Без мигачи пестите време и си правите завоя бързо и изнендаващо.

--------------------------------------------------------------------------------

Правило за изчисляване на позволената скорост: Позволената скорост е най-малко с 10 км по-висока от обозначената на знака, и НЕ по-висока от това, което си склонен да платиш при глоба. Аз лично използвам лека модификация на това правило. Карам с толкова, колкото кара този пред мен. Лесно се помни, пък и обикновено, ако някой от пътниците му се стори, че се движите много бавно, може да му се даде за пример тоя пред вас.

--------------------------------------------------------------------------------

Правило за нерегулираните кръстовища: Опитвате се да спазвате правилото на десния? Това правило могат да го спазват само хора работещи в авиацията. Обикновено всичко се решава с поглед, затова препоръката към младите шофьори е да тренират усилено пред огледалото. За мъжете препоръчвам поглед ала Слави Трифонов, а жените, ако постигнат някакво подобие на влажния поглед на Десислава им е гарантирано първенството при преминаване през кръстовището.

--------------------------------------------------------------------------------

Разширение на правилото за паркиране: Можете да паркирате навсякъде стига да сте си пуснали аварийните светлини. Вие не сте виновни, че банката си е стоварила офиса на ъгъла на улицата до светофара.

--------------------------------------------------------------------------------

Предимството се определя от големината на улицата, по която се движиш. Колкото по-голяма и широка е тя, толкова повече предимство имат движещите се по нея спрямо останалите улички, които я пресичат. Затова е добре да избягвате опитите да се включите в движението по голямата улица от към малката квартална. Рискувате да чакате до вечерта.

--------------------------------------------------------------------------------

Допълнение към правилото за предимство. Големината на МПС-то, което управлявате също е решаващо за предимството. Затова, ако не сте от нахалните, си вземете джип. И в никакъв случай не се ебавайте с камионите, щото много боли.

--------------------------------------------------------------------------------

Движете се предимно по големите пътни артерии. Малките улички с нерегулирани кръстовища, с многобройни знаци за еднопосочно движение и с 2 редици паркирали коли на тях са само за владеещите висш пилотаж.

--------------------------------------------------------------------------------

Правило за еднопосочните улици: Посоката на движението по улицата се определя от посоката на паркиралите на нея коли. Разяснителни бележки: Ако всички паркирани коли на улицата са обърнати само в една посока, значи улицата наистина е еднопосочна. Никой полицай няма да може да ви убеди, че движението по някоя улица е забранено в едната посока, след като половината коли там са паркирани именно в забраненото направление. Или може би са влезнали на заден и така ще си излезнат от улицата? И въобще кога сте виждали катаджия по тея улички?

Това са нещата, за които се сетих, че може да са от полза на новоизлюпените шофьори за каране в градски условия. Но най-добре накарайте инструктора да ви научи как да карате не точно по правилата, за да може все пак да стигнете там накъдето сте тръгнали.

Няма коментари: