сряда, 15 април 2009 г.

Наелектризиране

Бях си обещала да не се ядосвам за глупости, но историята продължаваща вече половин година определено ме извади от равновесие. И предполагам, че гняв срещу глупостта на цяла фирма (корпорация, монополист) скапва настроението и живота на огромно количество българи.

Историята е за ЧЕЗ.
Може би веднага се сещате за тримесечното отчитане на електромерите? Не, оказва се, че батакът в системите за отчитане на ЧЕЗ е толкова дълбок, че тримесечното отчитане добива големината на малка капка в морето от тотални неуредици, липса на професионализъм и глупост на управляващите (менажиращите) електро компанията.

Историята започва с въвеждането на тримесечното отчитане в едно близко до София селце. Инкасаторката на селото, която до този момент съвестно си е вършила работата най-вероятно е съкратена. Честно казано не съм се интересувала как е процедирала ЧЕЗ, но това не е важно в случая за историята. На мястото на селската инкасаторка са сложени някакви момчета инкасатори от близкия областен град, които би трябвало да идват веднъж на три месеца в селото и да отчитат електромерите.


И сега интересната част.
Инкасаторите идват веднъж и тъй като в селото половината от населението е приходящо, в повечето къщи няма хора да ги чакат. По принцип няма пречки инкасаторите да отчетат електромерите, които са изнесени извън къщите. Новите инкасатори обаче не успяват да отчетат нашия електромер, защото не знаят на чие име се води.


И така половин година. Питате се какви сметки получаваме ние? Ами никакви. Някой в ЧЕЗ отчита някакви измислени стойности за потребление на всеки три месеца, тъй като не е получил реалните данни от инкасаторите. Тези измислени стойности са по-малки даже от прогнозните и в ЧЕЗ решават, че имат да ни връщат пари. Нещо от сорта на 61 лева.

И сега да обясня механизма на "връщане на надвзетите" пари. Два месеца фактурите са за по 10 лева, които ние не плащаме, после още веднъж електромерът е отчетен според фантазията на съвестен сътрудник, от там малко се изравняват сумите и още два месеца по 8 лева. От клиентския център на ЧЕЗ (ония дето вдигат денонощния телефон) обясниха да не чакаме плащане до нова година, щото имали да ни връщат. През капкомер бих добавила аз.
Тамън да се задействам и да ходя до великия им център на Сливница, когато дойде нова година, ново изравнително отчитане и най-накрая отчетоха правилно електромера. И то не защото са много съвестни, просто ги изловихме от засада.


Мистерия номер 1: Електромерът, както всички знаем има номер на апарата, ИТН и абонатен номер. Това са цели три числа, по които би трябвало еднозначно да може да се определи кой е електромерът. Защо инкасаторите не отчитат електромера по номера на апарата, който е написан на самия апарат? Ами питат за името на абоната? И защо след като ЧЕЗ не получават никакъв отчет за този електромер, не им светва червена лампичка, че инкасаторите не са си свършили работата, ами някой тихомълком подмита лайната под килима?

Нова година - нов късмет. Платихме изравнителната сметка януари месец. Соленичко, но поне знаем че е за половин година неправилно отчитане. И пак ни се свърши късмета.
Платено е според отчетената реално изразходвана енергия. Имаме си и две следващи прогнозни сметки. Първата е платена прилежно на каса в селото, за всеки случай, за по-сигурно. За следващата решавам да проверя все пак какво е състоянието през сайта. Честно казано не помня наизуст колко трябва да плащам. И какво откривам там.


Според ЧЕЗ още януарската изравнителната сметка е надплатена с 5 лева. Ние сме платили точната сума, която е поискана според отчета. Фактурата може да се види в системата им. В някакъв момент от времето ЧЕЗ решават, че са ни поискали 5 лева повече!?

Мистерия номер 2: Изравнителната сметка отчита реално изразходваната енергия. Как така някой решава, че сме платили 5 лева повече? За неразбралите до сега натъртвам. Фактурата е ИЗРАВНИТЕЛНА. Би трябвало да изравни и да изчисти всякакви разлики получени при междинните плащания. Изразходвали сме толкова според електромера и трябва да платим толкова. И ние сме го платили.

От там нататък батакът става още по-страшен.
ЧЕЗ се чустват "виновни", че са ни ощетили с 5 лева и затова решават да намалят следващите прогнозни сметки с по 5 лева. И двете... общо 10 лева.


Пак според фактурата, която са ни изпратили, и същата виси в онлайн сайта им от нас се е искало да плащаме 2 месеца по 41 лева. И някакъв божествен пръст е записал допълнително, че всъщност ние трябва да платим на каса 36 лева.

Аз се озъбвам и започвам да тормозя пак денонощния телефон на ЧЕЗ. Искам да уточня, че се озъбих преди да разплета цялата история, като видях справката в онлайн сайта. Операторът изнервено ми преповтори цялата операция няколко пъти, защото аз отказвах да разбера за какво става дума. На моя въпрос до кога ще ми ги връщат тея 5 лева, които всъщност не трябва да ми връщат, той отговори с едно заучено изречение, че мога да отида да си ги поискам от техния център за клиенти. Аз съответно казах, че не искам да си ги взимам и не разбирам защо смятат, че съм платила повече при положение, че според ИЗРАВНИТЕЛНАТА сметка това е реалната сума. От другата страна получих едно доста объркано обяснение за някакъв файл, който в момента е в Банката и се обработва от Банката и ЧЕЗ не можело нищо да направи. (Повярвайте ми, човекът наистина изговори "Банката" с главно Б...). Когато попитах каква е тая банка, какъв е тоя файл и как така ЧЕЗ не може да се добере до някакъв мистериозен, но явно много важен файл (един!), човекът се изнерви и отново започна да каканиже изречението за това как мога да си поискам петте лева от клиентския им център.


Мистерия номер 3: Ще се изненадате, но въпросът който ме вълнува е - Кой така нагло си позволява да промени с 5 лева сметката, която е реално отчетена и пресметната според тарифите?
С това се обезсмисля отчитането на електромерите въобще като дейност, пък била тя веднъж на три месеца!


И защо ЧЕЗ наемат баталион нещастни хорица, обучават ги какво да отогварят в критични ситуациии, и като резултат никой от тях не може да обясни от къде се получава разликата от 5 лева?

Та реших да напиша цялата история за да си излея душата. Определено действа успокояващо, та даже докато го писах ми стана и смешно.
Не желая да се занимавам с никакви комисии за правата на потребителите и прочие. Нито една от тях до момента не е показала и 1% успеваемост в разрешаването на подобни проблеми. Разбира се имам си и документи и снимани екранчета от онлайн системата на ЧЕЗ.
И тъй като смятам, че подигравката върши много повече работа, ще продължавам да следя историята със сарказъм.
А вие преценете колко безумно тъп трябва да бъде човек, за да създаде такъв батак в една система, която би трябвало да облегчи собствената му работата му, пък и да задоволи клиентите на фирмата.


И сега за наистина искушените в математиката и други точни науки, а пък и за тези които не са разбрали много от обясненията - нагледна илюстрация: